Articles

Caspar Johannes Walter – Publications

„Zum Projekt der durchscheinenden Etüden“

Blick zurück nach vorn, ein Buch zur praemoderne,

Thürmchen Verlag, Köln 1992

Online frei zugänglich unter:

https://www.casparjohanneswalter.de/texts/durchscheinende_etueden

„Mehrklänge auf dem Klavier

Vom Phänomen zur Theorie und Praxis mikrotonalen Komponierens“

Mikrotonalität – Praxis und Utopie

Herausgegeben von Cordula Pätzold und Caspar Johannes Walter

Stuttgarter Musikwissenschaftliche Schriften, Band 3

Edition Schott, Mainz 2014

„Mikrotonales Komponieren in der Kompositionspädagogik“

Positionen 110

Berlin, Februar 2017

„Ver-rückte Musik: aus dem Labor Beethoven 2020“

Journal der Künste 09

Akademie der Künste Berlin, Januar 2019

(zweisprachige Publikation in Deutsch und in Englisch)

„Was uns das Gehör erzählt

Reingestimmte Vierteltöne – ein Paradox?“

Erkundungen, Gegenwartsmusik als Forschung und Experiment

Herausgegeben von Jörn Peter Hiekel

Veröffentlichungen des Instituts für neue Musik und Musikerziehung Darmstadt, Band 59

Edition Schott, Mainz 2019

„Hinter der Musik verschwinden. Nachruf auf Erik Oña“

MusikTexte 163

Köln, 2019

Multiphonics on vibrating strings

Translation, Carter Williams

ABSTRACT

Multiphonics on vibrating strings have been an important element in my compositions since the early 1990s. In order to calculate the frequency components of so-called pure multiphonics (multiphonics consisting of harmonic partials of the fundamental) on vibrating strings, I developed my fraction windowing algorithm. After the first section detailing the use of multiphonics in my compositions, the second part of the article discusses in detail how the fraction windowing algorithm works and its relationship to the closely related mathematical concept of a continued fraction. Another important aspect of this work are the online apps I have developed as tool for composers and performers who are interested in using these methods in their own work on string multiphonics.

(116 Words)

Tempo, Vol. 74, No 291

Cambridge Universitary Press, January 2020

Online unter:

https://www.cambridge.org/core/journals/tempo/issue/3655B6D8704DB8B723815C29F7A7D4CC?sort=canonical.position%3Aasc&pageNum=1&searchWithinIds=3655B6D8704DB8B723815C29F7A7D4CC&productType=JOURNAL_ARTICLE&template=cambridge-core%2Fjournal%2Farticle-listings%2Flistings-wrapper&hideArticleJournalMetaData=true&displayNasaAds=false&fbclid=IwAR2T36W1Iu5x-9EJnBMH2VYkLhGMwSQG6STDtZ_Q2g_zi2JfWcqh-AJ7Vqw

„Labor Beethoven 2020

Ein Entfaltungsraum von Ideen“

Journal der Künste 12

Akademie der Künste Berlin, März 2020

(zweisprachige Publikation in Deutsch und in Englisch)

Mark Sabat – Publications

Sabat, Mark (2009): On Ben Johnston’s Notation and the Performance Practice of Extended Just Intonation, Berlin. http://www.marcsabat.com/pdfs/EJltext.pdf

Sabat, Mark  (2005): The Extended Helmholz-Ellis JI Pitch Notation, [s.I.]: Plainsound  Music Edition.

John Schneider – Publications

“The Microtonal Guitars of Harry Partch”

Soundboard Scholar #1, 2015.

“Partch: Re-Genesis of a Music”

Kongressbericht “Mikrotonalität: Praxis & Utopie,” , Stuttgart 2011. Mainz: Schott Verlag, 2014.

“Organ Transplants: Recreating Partch’s Chromelodeons”

Reed Organ Society Quarterly , Vol. XXXI, No. 2.


“Bringing Back Barstow”

GUITAR REVIEW, No.95, Winter 1993 ; pp. 1–14, 2012 .

“Harry Partch”

Soundboard, Vol. X, No.3, 1983 ; pp. 260–264.


“Ben Johnston at Eighty”

Schneider, J. (ed.), 1/1: The Journal of the Just Intonation Network 12, no. 3 , 2007


“Tampering with Nature: Playing in Unequal Temperaments,“ & “Pure Magic: Composing & Performing in Just Intonation”

Sarvenaz, S. & Stahnke, M. (ed. ), 1001 Microtones, Neumünster: Bockel-Verlag, 2014.

Reid, Roger, “Chromelodeons: The Adapted Reed Organs of Harry Partch” ROS Bulletin: Quarterly of the Reed Organ Society, Vol. XVI, No.1 (Spring 1997): 11-16.